Bye bye Western World! Bye bye…

17 oktober 2012 - Cairo, Egypte

Het eerste gedeelte van de trip is een feit, eerste doel bereikt..! Zo snel, maar toch voelt het zo lang geleden. Maar wat mogen wij blij zijn met Europa… Want Afrika verwelkomt ons met zand, stof, smog en warmte! Op straat lopen is alleen al een beleving, de een kijkt je vol bewondering aan omdat je westers bent, de ander biedt je aan om mee te gaan om sex te hebben omdat je westers bent! Tja, je bent immers een soort van slet als je blonder bent en uit de westerse wereld komt… Denk dat we hier maar aan moeten wennen de komende maanden…

Maar eerst weer even back in time! Ik was blijven hangen ergens in Albanie, en hoe geweldig is het daar!!! Dat is eigenlijk het enige wat ik erover wil zeggen, want ik vind dat iedereen die dit leest het zelf maar moet ondervinden! Foto’s had ik eerder al gepost, dus go for it!!! haha…. Maar deze staat toch wel in onze top bestemmingen. Al heeft alles wel z’n charme, maar toch! Vanuit Albanie zijn we naar Meteora in Griekenland gereisd. Niet echt een bestemming voor 2 jonge meiden als wij, maar echt super vet om dit wereldwonder te zien. Meteora was ooit de plek voor 24 kloosters, maar niet zomaar normale kloosters. Deze waren namelijk gebouwd op bergen, maar niet zomaar bergen! Hele moeilijk bereikbare bergen, nu voor ons wel heel makkelijk gemaakt met lijnbussen ed. Maar voor in elfde eeuw was het toch echt wel anders! De bergen zijn eigenlijk hele hoge torens waarop weer grote kloosters gebouwd zijn. Helaas zijn er door de vele jaren heen nog maar 6 overgebleven, maar deze zijn echter nog steeds bewoond door monniken. En we konden ook echt maar een klein gedeelte bekijken, de rest was allemaal privé voor de heiligen… Ook was het op onze camping erg gezellig! Nachtelijke uurtjes en genieten aan het zwembad met een fantastisch uitzicht hoort er dan natuurlijk ook echt bij! Aangezien Griekenland natuurlijk prachtige eilanden bezit moesten we daar een  keuze uit maken. Dit hebben we gedaan door aan te komen in de haven en de eerste boot te pakken die er maar ging… Bestemming Paros! En het was een perfecte keuze!! We hebben hier genoten van de rust, een scooter gehuurd en letterlijk het hele eiland rond gecrost. Heel veel pita gyros gegeten, genoten van het prachtige land en van alle charmante Griekse adonissen. Ik begrijp nu pas waar dat vandaan komt! Ze zijn over het algemeen erg knap, maar daarnaast ook nog eens beleefd en vriendelijk! Tja… What else do you need? ;-) Na 3 dagen rust op Paros dachten we het bruisende Mykonos te betreden. Dit was alleen niet echt meer het geval, off season natuurlijk! Dat was dan wel een beetje een kleine domper! Maar ook hier hebben we bijzondere dingen weer meegemaakt! De eerste hadden we namelijk al een naakte man op ons strand gespot! Best vreemd tussen alle schaars geklede mensen?! Een vriendelijke Griek kon ons vertellen dat het normaal was, elk strand op Mykonos is het toegestaan om naakt te zonnen. Best apart! Want er zijn ook gewoon kinderen op het strand… Maar ja, genoeg daarover! Mykonos zeker een plek om terug te komen wanneer er meer levendigheid is! En wanneer ik wat meer geld gebudgetteerd heb! Haha… Biertje kost je zo 5 Euro als je niet oppast. Athene zou een korte tussenstop worden naar Istanbul, alleen vonden we dit toch wel een beetje jammer. Met een fantastisch uitzicht op het Acropolis en een levendige gezelligheid ’s avonds voelden we hier al direct thuis! Dan is een paar uur toch echt wel heel erg kort. But you better make the best of it! Dus om 7 uur hebben we de wekker gezet, en zo nu en dan als doen we nog een poging tot een workout zoals deze ochtend. Ja ja jongens, om 7 uur in de ochtend zwetend in een kleine hotelkamer hebben we wat luie zweetdruppels losgelaten. Wel een van de weinige ;-)! Haha… Op naar het Acropolis! En dat dachten ongeveer 2000 andere mensen… Poging dus echt vreselijk mislukt! En jammer van de 12 Euro. We konden op de koppen lopen, dus hier hebben we maar iets ander gedaan om het toch leuk te maken, Where’s Wally! Haha… Zal wat foto’s toevoegen als jullie je vervelen! Aangezien onze bustickets nog niet geregeld waren en dit hier  in de buurt was zijn we dat maar gaan doen, en daar zijn we erachter gekomen dat het weer onrustig werd in de stad. We konden niet eens in de stad op de bus stappen omdat alles afgezet was. Op elke hoek zag je wel 5 schildpadjes… Niet die ancient old trage, maar die enge met grote guns! Tja, dat moet wel ff gecheckt worden natuurlijk! Dit hebben we natuurlijk van een goede afstand gedaan en we zijn gelukkig net op tijd vertrokken, want er moest nog gewinkeld worden! Later toen we in de bus naar Istanbul zaten zagen we op het nieuws dat het weer goed uit de hand was gelopen. Erg fijn dat we meer zin hadden in winkelen dan in demonstreren! Na 18 uur in de bus kwamen we eindelijk in Istanbul aan… Hier hebben we 3 dagen genoten van de mooie stad! Maar ook hier is 3 dagen veel te kort! Overdag wil je graag alles zien, en ’s nachts het nachtleven ontdekken… Dus hier moet ik zeker nog wel weer een week naartoe!
Helaas moesten we vanuit Istanbul naar Cairo wel onze principes overboord gooien en het vliegtuig instappen! Maar ach, je moet dan ook eigenlijk zoveel mogelijk transportmiddelen uitproberen nietwaar?! En dan het warme welkom van Cairo… Waar we morgen ook heel warm gedag van gaan zeggen! Want wat zijn we blij dat we deze stad uitmogen. Hoe fantastisch het is om de piramides en dergelijke te zien. Als je in de taxi stapt en je letterlijk een uur en 45 minuten later 6 km verder uitstapt is dit niet heel erg goed voor je vriendelijke en enthousiaste humeur. Daarbij houden ze zich niet stil en al helemaal niet aan de regels, al vraag ik me af of ze die hier hebben. Ze rijden tegen elkaar aan, jochies van 9 jaar op brommers tussen de auto’s, de meeste claxons werken niet meer omdat ze te veel gebruikt zijn. Nah jah, het lijkt me nu wel duidelijk. En dan mijn andere punt waar ik niet zo goed tegen kan, is de gigantische vuilnis overal! En wij maar netjes afval scheiden en de wegen schoonhouden. Die 80 miljoen Egyptenaren gooien wel ff roet in het eten! Op naar de “frisse” lucht… haha!

Vanaf morgen zal het echte Afrika gaan beginnen, heerlijk!!! Ga mijn best doen om wel wat verhalen bij te houden en zo nu en dan als ik internet kan vinden of krijgen deze op mijn blog te zetteen.

Voor het blog van Lotte kunnen jullie ook ff bekijken als jullie willen.

Heel veel warme groetjes uit Egypte en hoop dat ik jullie wel snel weer op de hoogte kan houden!
Xx May

1. Marliek:
    17 oktober 2012
    Schat..... Blij weer een leuk verhaal van je te lezen! Hoop dat jullie genieten, maar ook voorzichtig doen he! Dikke vette kus van Niels en mij en een knuf van Sophia! Xxxxxxxxxxxxxxx
  2. Anita Oremus-Souer:
    17 oktober 2012
    Geweldig meiden wat maken jullie allemaal mee,mooi verwoord hoor Super. Heb weer genoten van wat jullie allemaal weer meemaken. xx vanuit een af en toe zonnig / regenachtig lauw Entercity.
  3. Anneloes:
    18 oktober 2012
    Mooi!! Geniet! xxx John en Anne
  4. Marieke Verschoor:
    18 oktober 2012
    Wat een superleuke verhalen en foto's! Ben best een beetje jaloers maar het is jullie van harte gegund, vooral verhalen blijven schrijven en foto's maken: ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal! Groetjes en nog heel veel plezier! Marieke
  5. Suze!:
    19 oktober 2012
    Klinkt allemaal goed! Ik ben ook heeeelll erg benieuwd naar jullie expeditie!! We horen het allemaal wel!
    Liefs!
  6. Saskia en Geert:
    20 oktober 2012
    Wauw , dames , wat een trip!
    Heerlijk om zoveel andere mensen te ontmoeten , moet zeggen je hebt er wel veel voor over, maar dit wordt weer onvergetelijk. In Nederland is het toch warm, nu tussen de 18 en 23 graden,een super herfst!

Ben benieuwd hoe jullie verhalen verder gaan.....
    Veel plezier en hou ons op de hoogte.Groetjes..Sas en Geert
  7. Leo en Erna:
    24 oktober 2012
    Hoi meiden,

Zal idd blij zijn als jullie uit Egypte weg zijn. Ze kunnen daar blijkbaar de handen niet thuis houden. En wat "food" betreft, heb je goed wat reserve opgebouwd? Flinke zwembanden? In Afrika is het w.s. droge rijst en maiskorrels, als de oogst gelukt is tenminste. Anders zul je het voedsel van de boom moeten plukken!!! Ha ha ha , grapjes!!! Het ga jullie goed daar en vie heurt het wat wier.
    Groetjes Erna