I’m sorry, I’m so sorry! F*ck off, you’r not!!!

10 november 2012 - Gondar, Ethiopië

Ohw, wat waren wij vol lof over Sudan! De mensen zijn echt zo ontzettend vriendelijk, ze vallen je niet lastig, staren je niet naar, en wat nog veel fijner is… Je wordt niet lastig gevallen door de mannen. Na 4 dagen door de woestijn, was iedereen nog steeds erg blij. Khartoum, de grote stad. Mensen zijn iets directer, tja dat heb je in de grote stad. Maar dan kom je weer in aanraking met de autoriteiten! Onze laatste nacht kamperen in het wild in Sudan, en dan de grensovergang naar Ethiopie. Voor mijn gevoel veel te snel, want ik had graag nog wat langer willen blijven. Maar die mening werd al snel bijgesteld. We hadden onze heerlijke maal op, spaghetti met knoflookbrood! Ja, en dat in de wildernis van Sudan! Haha… Heerlijk! Omdat we de volgende dag om half 6 al zouden vertrekken en iedereen al best moe was, lagen we rond half 9 bijna allemaal op bed. Enkele zaten nog wat na te kletsen en toen kwam er een auto aan. Dat is verder helemaal niet zo bijzonder, want als de locals door hebben dat er blanken in de buurt zijn, komen ze echt wel ff checken wie wat en waar. Dus ook dit keer werd dat gedacht. Een truck met daarin 6 a 7 man. En deze verspreidde zich direct over het terrein. Uiteraard was onze tent ook direct aan de beurt. Lot en ik hadden onze hoofdlampjes nog aan en probeerde deze zo snel mogelijk uit te doen. Toen kwam de eerste zaklamp al bij ons naar binnen. Niet best, want we lagen praktisch naakt in de tent. Je pyjama’s heb je niet nodig als het ’s nachts nog steeds 35 graden is! Denk dat de man zelf ook een beetje schrok van wat hij aantrof, en hij vertrok al weer snel. Wij waren ook een beetje geschrokken maar ook moesten we er heel hard om lachen. Toen begonnen de gesprekken! We mochten hier niet slapen want het was te gevaarlijk! We moesten toch echt ergens anders naar toe. Er zouden namelijk slangen zijn! Haha. Maar onze tenten zijn dicht, dus die komen echt niet binnen hoor?! ‘No, really danger!! Really danger!!’ We gingen er van uit dat ook dit keer de mannen wouden kijken of er vrouwelijk schoon was wat nog niet getrouwd was, want dat is vraag nummer 1. Als je ja antwoord, waarom heb je dan geen kinderen?! Haha… Ene leugen na de andere! Reden nummer 2 is eten en drinken. Ook dat hadden we niet meer. Toen kwamen de telefoontjes. Een van de mannen belde met de lokale politie en die bevestigde natuurlijk dat we daar niet konden blijven. Nick en Ruth waren ondertussen al aan de telefoon met ons mannetje in Khartoum, want hou zou “verantwoordelijk” voor ons zijn. En ook dit hielp niet! Ondertussen kwam er ook nog een camelspider voorbij lopen, en werd direct dood getrapt door de mannen. ‘See, more danger!’ Na denk ik 30 minuten bellen, discussiëren en liegen werden we dan uit onze warme bedje gehaald. Inpakken en wegwezen… Verbaasd als we waren, konden we onze tenten en tassen weer inpakken. En we moesten volgen naar een veilige basis, direct langs de weg! Erg veilig dus! Maar wel met politie in de buurt. Toen Lot en ik onze tent aan het inpakken waren kwam een van de mannen bij ons staan.’ I’m sorry, I’m so sorry…’ Jaja! Eerst zei ik nog met een ondertoon,’it’s okey.’ Maar die meende ik niet echt. Wat zeg je dan tegen zo’n man, je wil hem zeker niet kwaad maken! En ze waren verder heel vriendelijk, en misschien waren ze ook wel oprecht bezorgt. Die kans is heel groot namelijk! Haha… Eenmaal bij ons nieuwe kamp aangekomen mochten we weer opnieuw de tent opzetten. Volgens mij hebben we nog niet eerder zo snel de tent ingepakt en opgezet! Haha… Tja, en dan weer slapen. Dat duurt dan wel weer even.

Maar, helaas was de pret nog niet over! We moesten de volgende dag om 6 uur eerst mee naar het politiebureau, want ze wouden ons allemaal zien met paspoort en visum. Okey, fair enough. Voor hetzelfde geldt zijn we illegaal. Wel shit, want we zouden om 6 uur vertrekken om naar de grens te rijden en dan door naar Gonder waar we wel een hele dag voor nodig zouden hebben. Maar ja, wat moet dat moet. Het zou maar 30 minuten zijn! De Sudanese minuten zijn helaas wat langer. 2 uur later waren we er eindelijk! De beste man die nooit officier kan zijn omdat ie amper 30 jaar was, vond dat we ons allemaal 3-voudig moesten identificeren. En er was een andere man die dat dan weer wou noteren. Ondertussen werden ook al onze permits erbij gehaald, want die moet je bijna voor elke poep en scheet hebben hier! We werden echt in het ootje genomen door deze officier! Nadat hij iedereen gezien had moesten we onze camera’s ophalen, hij wou onze foto’s bekijken. Eerst was het niet toegestaan om foto’s van Khartoum tot aan de grens foto’s te maken, even later bleek het voor heel Sudan te gelden. We hadden nog wel zo netjes een fotopermit geregeld! Mocht dus niet baten. Alle foto’s ging hij na… Iedereen was echt vreselijk over de zeik! Gelukkig had ik in Khartoum al een back up gemaakt en in de truck kon iedereen nog snel het een en ander opslaan of een sd kaart wisselen. Wat een vreselijk gedoe!!! De beste officier wou ons zelfs nog wijsmaken dat hij voor de CIA werkte, nou daar gaat je geloofwaardigheid helemaal! Rond half 12 stonden we eindelijk allemaal buiten, zonder foto’s van Sudan op onze camera. De officier wou ook nog even de truck bekijken! Daar zaten we dan, het leek wel of we op het strafbankje zaten! Vreselijk… En daar kwam die weer.’I’m so sorry! This al is really a miscommunication and I hope you still like Sudan, and that you all come back.’ Echt waar?! Waar haal je het lef vandaan snotneus!!! F*ck you! Met 2 hele dikke grote middelvingers… ! Eindelijk weg uit Sudan, want hoe geweldig de mensen ook zijn! Een rotte appel kan door zijn autoriteit echt je positiviteit wegnemen. Op naar Ethiopië!

Einde van de middag kwamen we eindelijk aan bij de grens. Onderweg zie je het landschap al weer veranderen. Wat ’s ochtends nog droog en dor was, is nu groen en heuvelachtig. Na 2 uur staan we op Ethiopische grond! Jeuj, we mogen weer een biertje. Totaal niet gemist, maar als het dan weer kan is het toch wel weer lekker! Haha. Hoe gaaf om Ethiopie binnen te komen. Kinderen komen naar de weg toe rennen en schreeuwen allemaal ‘Joejoejoejoejoe’ en dat dan heel erg snel achter elkaar! Mannen en vrouwen zwaaien en lachen! Het is net of we de Engelse Royals zijn! Niet te geloven. We hadden ons voorbereid op mensen die niet zo vriendelijk waren en dat ze ook af en toe stenen naar je zouden gooien. Nou, dit was echt het tegenovergestelde! Echt wat een gaaf gevoel geeft dat als iedereen zo blij is dat je hun land komt bezoeken. Dit geeft me echt het afrika gevoel. Rondavals van hout of leem langs de weg en af en toe een hutje met een golfplaat. Iedereen is druk bezig met de landbouw en vrouwen met de kinderen en koken. We hebben een hotel gevonden die ruimte had om onze tenten op te zetten. De mensen hadden bier koud en zouden voor wat eten zorgen! Wij waren helemaal blij zoals je al wel verwacht! Ook hier werden de kinderen helemaal gek, de hekken moesten gesloten worden en de paar centimeter tussen het hek en de grond werd zelfs gebruikt. Oogjes en handjes zag je eronder door komen. Hierdoor ben je al snel die vervelende “officier” vergeten!

Vandaag hebben we de hele dag gereden door het prachtige groene en heuvelachtige landschap van Ethiopie. En de mensen blijven enthousiast. Ik heb bijna de hele ochtend boven op de truck gestaan zwaaien, kushandjes geven, foto’s maken en vooral lachen en genieten! Eenmaal bij onze camping, hebben we ook nog eens internet! Hoe fantastisch is dat?! Me happy, very happy! Het klimaat veranderd ook mee, want we zitten hoger dus ik ben eindelijk blij dat ik een lange broek en mijn spijkerbloes aan kan. Nu zit ik naast mijn tentje, met uitzicht over een groot meer in het dal. Net eindelijk voor het eerst sinds we uit Egypte weg zijn gegaan een echte douche gehad, en straks ga ik weer genieten van het heerlijke lokale eten met een biertje. Think I’m gonna love this!!!

Love May!

Ps. Sudan, I still love you ;-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marloes Jordi Boet:
    10 november 2012
    Haai schat! Wàt een verhaal man! Ongelooflijk irritant! Je zou m serieus bij z'n oren pakken; en nù ff goed naar me luisteren jochie! Pfff.. Jammer zo'n nadomper:( Zal er bij horen op reis! Autoriteiten ellende! Wel heerlijk om te lezen weer! Dikke zoen! Trouwens je mp3 speler al gevonden? Xxxx
  2. Loes:
    10 november 2012
    Hi british royal, zit graag naast je op t dak en maar zwaaien naar de locals....klinkt goed en wat bijzonder zeg! chaos van sudan maar snel vergeten ;)! have fun!! xxx
  3. Suze!:
    10 november 2012
    haha! klinkt goed allemaal! Zeker de verhalen van Sudan, afzien is toch altijd leuk om te vertellen of lezen, hihi! En wat lijkt het me een heerlijk gevoel om lekker naast je tentje te zitten, schoon te zijn en lekkere kleding aan te hebben! Kortom, allemaal fantastisch!

Liefs!
  4. Leo en Erna:
    10 november 2012
    Hoi hoi, jou kennende zullen er hééél veel gvd'tjes daar de lucht in gevlogen zijn, ha ha ha. Dat lucht op!!!! Ze verstaan je toch niet.
    Hopelijk ga je net zoveel van Ethiopië houden of nog meer zelfs!!!
    Völle wille ma wier!!!!
  5. Ben:
    11 november 2012
    Ethiopië klinkt goed, om de middelpunt van de belangstelling te staan...!! en bovendien op het dak van de truck, naar de locale bevolking te zwaaien en van de natuur te genieten.., een fantastisch belevens weer...,, geniet geniet..!!! tot het volgende reisverslag/verhaal.., dat het levens licht ziet..!!
  6. Geeske:
    11 november 2012
    Schoon gedouched, volle buik van zondagochtend ontbijt, zit ik OP mijn bank heerlijk van jouw verhaal te genieten! Bedankt weer voor al die mooie avonturen! Geniet Geniet Geniet!
    liefs x
  7. Hermien:
    Hoi Mayke,
    Wat hebben jullie in korte tijd al veel beleefd.
    Wij genieten ook van deze bijzondere verhalen,en blijf ons op de hoogte houden.
    veel liefs.
  8. Anneloes:
    12 november 2012
    Mooi verhaal weer!! X
  9. Jan Heering:
    12 november 2012
    Hoi Mayke,
    Super mooie verhalen, je kan zo bij bnn beginnen met reisprogramma's. Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt, geniet van al het moois dat je daar nog ziet.

Groeten oom Jan
  10. Barbera:
    17 november 2012
    Lieve Mayke,
    Wat een ongelofelijke verhalen en wat vertel je ze mooi! Ik zegt het je: een nwe Heleen van Rooijen is geboren @ Africa ;-) Live life to the max en jij doet het gewoon!! Het is precies zoals je zegt / blijkt uit elk verhaal: fijne mensen om je heen en oprecht geluk in / om kleine dingen, thats all we need..sla alles goed in je op (koeien herkauwen, maar ben persoonlijk meer van t herbeleven ;-) ENJOY en big kiss form sunny Enschede!